Розвиток мовлення дошкільника: що робити, якщо дитина не говорить/погано говорить...
Консультація для батьків
Мовлення - основний інструмент спілкування, пізнання світу та соціалізації дитини. Своєчасне виявлення порушень допоможе уникнути труднощів у навчанні та комунікації в майбутньому.
Норми появи звуковимови:
- Вік дитини - 1-2 роки
Голосні звуки - [а], [о], [е]. Приголосні звуки - [п], [б], [м]. Словниковий запас збільшується до 6 слів, дитина розуміє просту інструкцію без жестів, знайомі слова показує на малюнку.Словниковий запас 20 слів.
- Вік дитини - 2-3 роки
Голосні звуки - [і], [и], [у]. Приголосні звуки - [ф], [в], [т], [д], [н], [т'], [д'], [н'], [г], [к], [ґ],[х], [й].. Здорова дитина показує п'ять частин тіла. Словниковий запас мінімум 50 слів. Свистячі звуки (с, з, ц), шиплячі (ш, ж, ч, щ) і сонори (р, л) дитина або пропускає, або замінює.
- 3 роки
Словниковий запас 250 - 700 слів, користується реченням з 5 - 8 слів, виконує завдання «Поклади кубик в коробку»... Користується прийменниками і частками: тому що, якщо, коли. У 3,5 років зникає загальна пом'якшеність мовлення.
- Вік дитини - 3-5 років
Приголосні звуки - [с], [з], [ц], [дз], [с'], [з'], [ц'], [дз'], [ш], [ж], [ч], [дж], звукосполучення [шч].Словниковий запас 1500 - 2000 слів
- Вік дитини - 5-7 років
Приголосні звуки - [л], [л'], [р], [р']. Запас слів збільшується до 2500 - 3000 слів. У п'ять років дитина вже здатна виділити у слові перший і останній звуки, підібрати слова з потрібним звуком, інтонаційно виділити вказаний звук у слові
Ігри для розвитку мовлення
• «Що це?» - називаємо предмети вдома і на вулиці
• «Хто як говорить?» - звуконаслідування тварин, машин
• «Скажи навпаки» - великий/малий, теплий/холодний
• Опис картинок - хто зображений, що робить
• Сортування - за кольором, формою, розміром, призначенням
• Пальчикові ігри та артикуляційні вправи - зміцнення мовленнєвого апарату
Коли варто звернутись до логопеда?
• У 2 роки немає простих слів або їх дуже мало;
• У 3 роки відсутні речення;
• Незрозуміла вимова більшості звуків після 4 років;
• Дитина не розуміє прості інструкції («поклади м'яч»);
• Постійне «ковтання» звуків, заїкання;
• Мовлення з'явилося і зникло;
• Є труднощі з жуванням, ковтанням;
Порада для батьків! Створіть мовне середовище, де дитина буде почута! Спілкуйтесь, слухайте й підтримуйте інтерес до слова.
Підготувала вчитель-логопед Анастасія ОВДІЮК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів