Як організувати безпечний освітній процес у ЗДО в умовах воєнного стану

Консультація для вихователів

Шановні колеги! Організація безпечного освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану є нашим першочерговим та найважливішим завданням. Безпека дітей, їхній фізичний та психоемоційний добробут - це фундамент для здобуття освіти та здійснення педагогічної діяльності.

Фізична безпека та дії під час сигналу «Повітряна тривога»

1.  Готовність до реагування

  • Чіткий алгоритм дій: кожен вихователь, помічник вихователя та інший персонал має досконало знати план евакуації до укриття, розподіл обов'язків та порядок дій під час сигналу «Повітряна тривога», обстрілів чи інших надзвичайних ситуацій.
  • Регулярні тренування: систематично проводити навчальні заняття та тренінги з дітьми та персоналом щодо швидкого реагування та спокійного переходу до укриття, дотримуючись принципу «спокійний тон», «без паніки».

2.  Безпечне укриття

  • Облаштування укриття: переконатися, що укриття є безпечним, комфортним, обладнане всім необхідним: запасом води, медикаментів, ковдр, ліжок, засобами зв'язку, а також матеріалами для дитячої творчості (іграшки, книги, розмальовки, настільні ігри тощо).
  • Діяльність в укритті: освітній процес не припиняємо. В укритті проводити спокійні ігри, читання, бесіди, слухання музики, рухову активність (за можливості) . створювати «безпечні куточки», дозволяти дітям будувати «халабуди» - все це допомагає знизити рівень тривоги.
  • Поведінка в укритті. Постійно навчати дітей правил поведінки в укритті: не бігати, не галасувати, дотримуватися черговості, допомагати один одному, прибирати свої ігрові та навчальні місця.

3. Психоемоційна підтримка

  • Стабілізація дорослого - спочатку «маска на себе». Пам'ятайте, емоційний стан дитини безпосередньо залежить від стану дорослого. Знайдіть час для власних дихальних вправ, самопідтримки та стабілізації. Говоріть з дітьми спокійно, тихо та впевнено.

4. Робота з дітьми

  • Рутина та режим: дотримання звичного режиму дня та рутинних ритуалів (привітання, обід, денний сон) дає відчуття стабільності та безпеки.
  • Підтримка та емпатія: щоденно підтримуйте позитивну атмосферу, вислуховуйте дітей, відповідайте на їх запитання про війну коротко, чесно, відповідно до віку, не піднімаючи аспекти, про які дитина не запитує.
  • Терапія через гру: заохочуйте самостійну та вільну гру, дозвольте дітям відігравати свої страхи та переживання. Це може бути образотворча діяльність, конструювання, рольові ігри. Педагог має бути асистентом у таких іграх, а не її лідером.

5. Організація освітньої діяльності

  • Режим та навантаження: не перенавантажуйте дітей, прислухайтесь до їхніх потреб та можливостей.
  • Зміна видів діяльності: обов'язково варіювати інтенсивність та види діяльності (статичне навантаження змінювати руховим, інтелектуальне-творчим). Це допомагає уникнути втоми та стресу.
  • Денний сон та прогулянки: денний сон є обов'язковим (години найбільшого спаду працездатності - 13:00 - 15:00). Щодня забезпечте перебування дітей на свіжому повітрі (не менше 4 годин на день)
  • Навички безпечної поведінки: проводьте систематичну роботу та постійне навчання дітей правилам безпеки: мінні безпека, безпека під евакуації, поведінка з незнайомцями, дорожній рух. Використовуйте рекомендовані матеріали МОН та ЮНІСЕФ.

6. Співпраця з родинами

  • Постійний зв'язок: регулярно інформуйте батьків про режим роботи ЗДО, алгоритм дій під час сигналу «Повітряна тривога» та місце перебування дитини.
  • Обмін інформацією: підтримувати зв'язок щодо місця перебування та стану здоров'я дитини, а також відстежувати негативні наслідки психотравмуючих подій (збудливість, тривожність, порушення сну/апетиту).
  • Рекомендації для батьків: наголошувати на важливість дотримання режиму та емоційної присутності батьків удома.

Запам'ятайте! Ваша стійкість, спокій та професіоналізм є головною запорукою безпечного освітнього процесу та розвитку дітей у цей складний час.

Підготувала вихователь-методист Галина БЕРНАЦЬКА